Med norske Cody som avgjørende prosjektdeltaker, leder SINTEF utviklingen av fremtidens europeiske produksjon av personlig tilpassede dagligvarer.


Prosjektet som har den tilsynelatende kryptiske tittelen DIY4U, kan oversettes til «Do it Yourself – For You». Gjør det selv, med andre ord. Tanken er at forbrukerne og ulike bedrifter i fremtiden skal få muligheten til å skreddersy ulike produkter/dagligvarer. Prosjektet støttes med seks millioner euro fra EUs Horizon 2020-program.

FRA MALING TIL MAT
Cody skal designe én maskin for produksjon av flytende vaskemiddel og én for produksjon av vaskemiddel i pulverform. Målet er å utvikle en minifabrikk som kalles Fablab med tilhørende programvare. Konseptet er en forlengelse av formatet for tilpasning av maling i butikk, der kunden kan lage en liten mengde av hvilken som helst farge man måtte ønske.
− På sikt skal minifabrikkene kunne spesialdesigne shampo, kosmetikk, mat, helsekost og farmasøytiske produkter. For å begrense prosjektets omfang, vil vi bruke vaskemidler og såper nå i oppstarten, forteller Codys administrerende direktør Ken André Myhra Kihle. Han er også utviklingsprosjektets Exploitation Manager.

SENTRAL ROLLE
Prosjektet ledes av Norske SINTEF ved Chief Scientist Chandana
Ratnayake.
− Som leder for dette internasjonale prosjektet, som involverer og inkluderer 13 aktører fra syv land, er det ekstra morsomt at norske Cody er tildelt en vel fortjent og avgjørende rolle, forteller Ratnayake.
− Med deres kunnskap og erfaring innenfor maskinutvikling, produktutvikling, maskinsikkerhet, brukergrensesnitt og grensesnitt mellom maskiner og plattform, vil Cody lede design og utvikling av de nye minifabrikkene Fablab.

FLEKSIBILITET
− Maskinene vi skal bygge nå er designet slik at de blir ekstremt fleksible. I motsetning til en vanlig fabrikk som må bygges om for nye produkter, skal vi lage en modulmaskin der vi kan tilføre nye ingredienser kun ved å legge til ekstra beholdere. Enkelt. Trenger du å varme opp blandingen, eller en spesiell type miksing kan vi bare legge til en slik funksjon. Fleksibilitet er nøkkelordet, forteller Myhra Kihle.
− En maskin skal stå på Herøya i Porsgrunn og den andre skal sendes til Storbritannia. Da kan forskjellige selskaper få prøve ut maskinene med ideer til nye vaskemidler eller andre nye produkter.

NETTBASERT
En viktig funksjon som skiller DIY4U og Fablab fra malingsmaskiner, er bruken av nettbaserte portaler. Det utvikles en åpen digital B2B / B2C-plattform som gir forbrukere muligheten til å skreddersy sine egne produkter hjemmefra, med et mye bredere utvalg enn bare fargevalg.
− For eksempel vil DIY4U gjøre det mulig for en forbruker å designe og lage en personlig versjon av et vaskepulver med mer flekkraft, eller kosmetikk og kremer som bedre samsvarer med den enkeltes hudegenskaper, sier Myhra Kihle og legger til at prosjektet går ut på å finne et helhetlig rammeverk som skal håndtere spesialtilpasning, gjøre et produkt personlig, helt fra kunden til produksjon og levering.
− Hvordan skal vi få dette til? En digital plattform må ligge i bunn og gi forbrukeren muligheten til å tilpasse et produkt, men innenfor det handlingsrommet vi har for å produsere ulike varer. Hvis en kunde vil ha et ekstremt sterkt vaskemiddel, vil systemet legge begrensing på dette ut fra regler, lover og fysiske begrensninger som å bruke for mye av et stoff som gjør et produkt skadelig. Maskinlæring, sammen med en digital tvilling av produksjonsprosessen brukes for å kontinuerlig forbedre prosessen på bakgrunn av tilbakemeldinger fra produksjonen og fra kunden. Transparent dataflyt sikres med blokkjedeteknologi.
Selskapets egenutviklede datahåndterings-programvare TITAAN, har klart bidratt til at det Skiensbaserte engineeringselskapet er gitt en så sentral rolle i dette europeiske prestisjeprosjektet.

STORE AKTØRER FØLGER MED
Selskapet Procter & Gamble som blant annet eier merkevarene Head and Shoulders, Pampers og Gillette, er partner i prosjektet. En ekstern rådgivingsgruppe skal gi prosjektet innspill fra relevante bransjer, og her er Orkla Home and Personal Care representert med et medlem.
− Disse selskapene ser et potensial her. Da passer det godt at vi begynner med vaskemiddel, men potensialet er mye større i f.eks. shampo. Mange har et ønske om mer personlig tilpassede produkter for hud og hår. Men det er kanskje enda større muligheter innenfor helsekost og farmasi, forteller Ken André Myhra Kihle i Cody. Han legger til at de også ser for seg skreddersøm av medisiner. Legen kan teste deg og finne hva du mangler, og legemiddelet kan tilpasses akkurat dine behov. Kihle tror også at det er store muligheter innenfor helsekostbransjen. Der kan man skreddersy kosttilskudd for mennesker som mangler vitaminer, jern eller andre vitale stoffer i kroppen.
− Utover personlige preferanser, vil utbredt sensitivitet og allergier gjøre prosjektet relevant for svært mange forbrukere, sier Kihle. Han forteller at de feiret 20-års jubileum i mai, og tross Covid 19 var det mye å feire.
− Vi fikk en reduksjon i bestillinger og serviceoppdrag fra mars og frem mot sommeren, men valgte likevel å rekruttere mens svært mange andre permitterte. Nå er det full fart med mange spennende, nye oppdrag!

• Cody er et engineeringfirma som utvikler, konstruerer og bygger skreddersydd produksjonsutstyr – med tilhørende løsninger innenfor automasjon, robotisering og digitale styringssystemer.

• Har utviklet produkter og produksjonsutstyr innenfor en rekke ulike bransjer gjennom 20 år.
• Grunnlagt i 2000 og har nå 10 ansatte bestående av sivilingeniører og fagarbeidere i Skien.
• Norges ledende maskinbygger innen farmasi og radiofarmasi, med kunder som Bayer og GE Healthcare.
• Har som produktutvikler med bredt nedslagsfelt et nært samarbeid med gründere og industribedrifter på den ene siden og forsknings- og utdanningsinstitusjoner på den andre.
• ISO9001- sertifisert bedrift

Les om flere av Codys prosjekter på: cody.no/referanser