Trond Hammerstad gjorde hobbyen til jobb for fire år siden, som eneste firma i Norge som bygger modellfly. Nå flyr modellflyene hans høyt oppe i lufta i hele verden.

På verkstedet i Bryggerigaten i Skien, henger verktøyene sirlig på linje og maskiner går for full kraft for å få ferdig små detaljer til modellflyene Trond Hammerstad lager. De små detaljene kundene elsker å se når de endelig får se flyene i levende live.

Tekst: Kine Myrvold

Hammerstad startet Exact Aircraft  AS for fire år siden, men interessen for modellfly har vært der siden 10-årsalderen. Og da snakker vi ikke om små modellfly som står på hylla, men i størrelsen 1:4 og større. Det største flyet han har laget var 1:2,5 i størrelse, og det kunne han faktisk sitte i.

– Det er et nisjemarked rundt en hobby som ikke er så populær i Norge, så kundene kommer i hovedsak fra andre land. Jeg har bygget meg opp et godt renomé og derfor kontakter kundene gjerne meg først, selv om det kanskje er billigere å ferdigstille flyene hos konkurrentene i andre land, sier Hammerstad.

Før var han selv med på store stevner i blant annet Tyskland og USA. Når han nå driver Exact Aircraft, har han ikke like mye tid til å dyrke hobbyen selv lenger – og dessuten trenger man en faktisk rullebane for å få flyene opp i lufta, og det finner man ikke hvor som helst.

Kostbar hobby

Selv om han ikke er så mye på stevner selv lenger, er flyene han har laget i aller største grad der. Han har bilder av flyene sammen med sine eiere fra Panama, Italia, Denver, California, Florida og Tyskland. Stort sett er dette forretningsmenn eller flygere som bruker fritiden på å dra på stevner. Det er en hobby som koster. Flyene som sendes ut fra Hammerstads verksted har en totalverdi på rundt 250-300.000 kroner, hvor Hammerstad sitter igjen med ca. 1/3. Til gjengjeld får de fly som vil se ut som en tro kopi av den flymodellen de ønsker. Man blir ikke rik på penger i denne bransjen, men rik på opplevelser og mye annet.

– Man blir ikke rik på penger i denne bransjen, men rik på opplevelser og mye annet. Jeg får flyene i halvfabrikat fra Tyskland, som jeg deretter setter sammen slik kunden ønsker. Flyet skal lakkeres i ønsket fargeskjema og ulike detaljer lages, det er mye elektronikk, pneumatikk, fuelsystemer som installeres sier Hammerstad.

På fire år har han levert ca. 40 fly, og han anslår at han fremover har kapasitet til å lage 6-7 fly i året. Så langt er han fullbooket ut 2020, og til og med noen som han vet ønsker fly i 2021. Ofte er det slik at det blir litt ekstra trykk når det lanseres en ny modell. Nå er det F-104 Starfighter som er populær, og som han har laget 19-20 av, og snart vet han at en 1:4 modell av Russiske Mig 21 kommer og at mange vil ha den også.

Ukjent i Norge

Nylig var det en messe i Tyskland som samlet 10-15.000 mennesker og 140 utstillere. Rundt i Europa og verden er miljøet rundt denne typen modellfly dermed veldig mye større enn det er i Norge. Det skaper litt utfordringer rundt å øke kapasiteten hos Exact Aircraft.  Han har dårlig erfaring med å ansette folk, fordi det tar for lang tid å lære opp folk og samtidig finne noen som er like perfeksjonist rundt hvordan flyene skal være, som han selv er.

– Av de 40 flyene jeg har laget, er det ingen som har falt ned som en feil jeg har gjort, men det har vært feil som har blitt gjort på dette verkstedet og det gjør at ryktet får en liten ripe. Samtidig er det veldig mange ulike fagområdet man skal håndtere når man jobber med dette, og det er vanskelig å få tak i den riktige kompetansen i Norge. Hadde jeg drevet i Tyskland hadde det derimot vært enklere, sier gründeren.

Det er nemlig ikke slik at flyene bare skal settes sammen av ulike deler, men man må også kunne en del programmering. Flyene leveres med en minnebrikke som settes inn i en svært avansert fjernkontroll der man skal kunne se all informasjon om flyet – omtrent som i en vanlig cockpit på et fly, bare i mye mindre størrelse.