Optime Subsea på Notodden satser stort på en teknologi som gjør det billigere, enklere og smartere å gjøre vedlikehold på oljebrønner under vann i Norge, Storbritannia, USA og snart Brasil. Vellykkede tester og satsing på det internasjonale markedet via datterselskapet i Houston gjør at de opplever en enorm vekst. 

Tekst: Kine Myrvold

Sommeren 2014 var Jan-Fredrik Carlsen på konferansen Offshore Northern Seas (ONS) i Stavanger, sammen med kollegaer innen olje- og gassbransjen. Der sa en av lederne i daværende Statoil fra scenen at de ville trenge en oljepris på 100 dollar fatet for å kunne videreutvikle i Nordsjøen. Samme høst begynte oljeprisene å falle. Da fant de fire gründerne av Optime Subsea, alle sivilingeniører og med bakgrunn fra blant annet FMC Technologies, ut at noe måtte gjøres med de tekniske løsningene som brukes i bransjen i dag, for å redusere vedlikeholdskostnadene på utstyret som allerede er i bruk. I 2015 så Optime Subsea dagens lys.

– Vi brukte de første 2,5 årene på å utvikle konseptet som vi i dag kalles SCILS. Både med prosjektering og testing, samtidig som vi etablerte selskapet, fikk ISO-sertifiseringer og alt det nødvendige for å drifte selskapet, sier Carlsen, som er administrerende direktør i Optime Subsea.

I januar i år signerte de en fire års rammeavtale med Aker BP, og i mai gjennomførte de sin første operasjon med systemet, på Aker BP sin nyervervede rigg DeepSea Nordkapp. Aker BP hadde behov for å stenge ned systemene som sto på havbunnen på Jette-feltet og i den forbindelse var det endelig tid for å teste ut SCILS på en reell operasjon for første gang. Operasjonen var vellykket og dermed var det klart for å selge inn teknologien videre.

Datterselskap i Houston

Fra å være fire gründere med en idé i 2015, er de nå 40 ansatte og flere på vei inn. All produksjon av komponentene foregår på Notodden, mens en av gründerne jobber i Optime Subseas datterselskap i Houston der salg av utstyr og service til det internasjonale markedet har foregått til nå.

– Nå har vi begynt å få såpass mange kunder, at vi starter opp med operasjon og tjenester i Houston også. All produksjon vil fortsatt være på Notodden og fraktes til USA. I tillegg har vi nylig vært i Brasil og sett på fasiliteter og knyttet til oss kontakter, og håper å kunne starte opp der også i løpet av kort tid, sier Carlsen.

– Olje og gass er en svært konservativ bransje, og det er vanskelig å komme inn med ny teknologi. Vi er derfor veldig fornøyd med å ha blitt godkjent leverandør hos store aktører innen olje og gass, legger han til.

40 tonn lettere

SCILS-systemet er laget for å kommunisere med brønnutstyret som allerede er i bruk på havbunnen på oljefelter. Det er en svært kostbar operasjon å skulle vedlikeholde brønnene, og utstyret som tradisjonelt brukes veier 50 tonn, tar stor plass og må plasseres på en rigg. Fra utstyret på riggen går en slangebunt, «navlestreng», ned til undervannsbrønnen.

– Vårt utstyr veier 10 tonn og kan dermed plasseres på en mindre båt enn man har brukt tidligere. Samtidig trenger vi kun strømtilførsel og fiberoptikk for å få kontakt med utstyret på havbunnen, slik at det ikke er behov for en kompleks «navlestreng» bestående av mange hydraulikkslanger ved siden av elektriske ledere og fiberoptikk, sier Carlsen.

SCILS er som legoklosser, så om behovet til kunden ikke tilsier at man trenger hele systemet, kan man bruke kun deler også. Nå utvikler selskapet nye legoklosser som kan legges til for å utvide de operasjonene SCILS kan gjøre på havbunnsinstallasjoner.

Hvor mye operatørene sparer på å benytte SCILS i sone operasjoner kommer an på kompleksiteten i arbeidet som skal utføres, men det ligger i størrelsesorden 40-60 % i besparelse. SCILS er det eneste systemet i sitt slag som går på tvers av alle eksisterende havbunnsinstallasjoner, dermed er det ikke behov for skreddersydd verktøy for å gjennomføre operasjonene.

Lokale underleverandører

Alt fra engineerings-prosessen til sammenstilling av komponentene til et ferdig produkt og testing gjøres i fabrikken på Notodden. Det eneste som ikke gjøres direkte av dem, er det maskinering av deler.

– Vi bruker i størst mulig grad lokale underleverandører på maskinering av deler. På den måten er det enkelt for oss og følge opp leverandørene. Når komponentene er ferdig, testes og kvalitetssikres de hos oss før de går inn i sammenstilling og videre test, sier Carlsen.

SCILS har blitt utviklet som en ny tjeneste, hvor selskapet leier ut utstyr med personell til å installere, utføre vedlikehold på eller tilbaketrekke havbunnsinstallasjonene. Nå har de ett system i operasjon på Deepsea Nordkapp, til neste år står ytterligere to nye systemer klare for å gå i operasjon.