Elevene planter trær de kan sitte under som pensjonister

Nå står klima og miljø på timeplanen i norske skoler. På Myrene skole i Porsgrunn planter tredjeklassingene trær i skoletida.

Innover i skogen i Bjørkedalen løper en haug med barn med stor iver etter å få plantet et tre eller to. De er på skolen. Og nå står skogspleie på timeplanen.
Adrian Melbye Harr (8) og Sebastian Godal Bjørnstad (8) plukker ikke bare søppel på fritiden, de planter også trær på skolen.
Hver høst og vår de siste to årene har Myrene skole hatt bærekraftsuker der de har jobbet med klima og miljø. Seks uker om våren og seks uker på høsten blir fagene tilpassa slik at nesten alt dreier seg om dette.

Oppfostret på miljø
Lærer for tredje trinn Mari Andersen har jobbet på Myrene skole i 10 år, er skogeier og er ekstra opptatt av trær og skog.

– At elevene er så positive til disse ukene smitter over på meg som lærer. Jeg blir veldig engasjert og får lyst til å gjøre mye mer. Denne generasjonen er oppfostret på miljø helt siden barnehagen, sier lærer Mari Andersen.

 For henne er det lett å vekke nysgjerrigheten og interessen til barna.

– Elevene er flinke til å tenke miljø, mye bedre enn oss voksne, og det er lett å få dem med på prosjektene vi jobber med under bærekraftsukene.

Noe av det elevene har gjort disse ukene er å plante solsikker, sukkererter, tomater og ringblomster. Disse blir målt og tatt med som tema i mattetimen. Barna må selv passe på at plantene får nok vann og kjærlighet.

Høyt kunnskapsnivå
Skolen har dette året samarbeidet med AT Skog for å rette søkelyset på trær og skog.
Kommunikasjonsrådgiver Torbjørg Loftenes Bjørkholt fra AT Skog var på skolen og presenterte et landsomfattende prosjekt som heter Tenk Tre. Spørsmålene haglet fra tredjeklassingene, og kunnskapsnivået var høyt.

– Engasjementet og iveren etter å lære mer om trær og skog er stor. Det er helt fantastisk hvor oppdaterte og flinke barna er. De stiller så reflekterte spørsmål, og har en enorm kunnskap, sier Bjørkholt.

Ønsket å gjøre mer
Lærer Mari Andersen og ektemannen Richard Evensen diskuterte hjemme rundt middagsbordet hva som kunne være en fin måte for elevene til Mari å lære mer om bærekraft. De kom frem til at en dag i skogen hadde vært en fin mulighet for barna å lære mer enn bare å sitte i et klasserom. En tur til lærerens barndomsparadis i Bjørkedalen for å plante skog ble dermed en del av bærekraftsukene denne våren.

– Jeg ønsker virkelig at barna skal lære seg å elske trær og skog. Det er mange som aldri har vært i en ordentlig skog, og det å se gleden hos barna når de kommer ut på tur i skogen er fantastisk. Den skogen ungene planter i dag kan de besøke når de blir pensjonister. Kanskje de kan sitte seg ned på en stubbe med en kaffekopp? Det er jo moro for dem å kunne tenke tilbake på at de har vært med på å plante en skog i Bjørkedalen, sier Andersen.

Elevene tilbragte en hel dag i skogen, og fikk plantet noen trær hver. Totalt 1000 nye trær skal plantes i skogen til Andersen.

Plukker søppel på fritiden
Adrian Melbye Harr (8) og Sebastian Godal Bjørnstad (8) er kompiser og føler de har god kontroll på klima og miljø.

– Det er skikkelig fint her, og det blir bra å få plantet litt trær i skogen til læreren. Vi barn er jo mye mer miljøbevisste enn de voksne. Mamma og pappa for eksempel de kjører altfor mye bil. Jeg bruker sykkelen mye, og finner jeg noe søppel på veien tar jeg det med meg hjem og sorterer det. Jeg syns ordet miljøvennlig er veldig bra, du må være vennlig med miljøet, sier Adrian.

Kompisen Sebastian er kjapp med å legge til at folk kaster for mye søppel i naturen.

– Jeg syns det er fælt å se hvor mye søppel som blir kastet i naturen. Hvorfor gjør de det? Det er jo søppelkasser over alt. Jeg pleier også å plukke med meg søppel som jeg finner på veien. Det er viktig at alle bidra slik at vi får slutt på dette. Ikke bare barna, men også de voksne. Her i skogen hvor vi er nå er det heldigvis ikke noe søppel.

Henter opp søppel av elva
To andre som også er opptatt av miljø er venninnene Ella Kragelund Fines (8) og Tomine Brattland Kristiansen (8).

– Pappa og jeg pleier å ta med oss et tau med en krok for å dra opp ting fra elva. Og der finner vi mye. Vi padler kano og fisker opp mye rart. En gang fikk vi opp en handlekorg. Den leverte vi tilbake til Kiwi. Mye av det vi finner er svære greier, og da legger vi dem opp på land slik at ikke de skal forsøple elva. Det er rart at folk kaster så mye i elva og i havet, sier Tomine.

Ella pleier å gå tur langs elva i Porsgrunn, og der hender det at hun finner mye søppel.

– Jeg gikk på tur med familien min, og da oppdaga vi en bever som hadde satt seg fast i søppel. Det var ikke noe hyggelig. Folk må kaste mindre i naturen slik at dyrene kan leve fritt, og ikke bli skadet av all søpla som blir kastet der.

Opptatt av gjenbruk
Elevene er alle opptatt av gjenbruk, og det å arve klær er noe alle elevene gjør.

– På Snapchat lærer jeg litt om gjenbruk, der er det mange som gjør om klær til nye klær. Det liker søsteren min og jeg å se på. Det er mange slike videoer. VI bruker også å arve klær fra naboen vår. Jeg arver, og etter det får søsteren min det, så sender vi det videre til en venn av familien. Det er mange som arver det videre, og til slutt gir vi det til Fretex, sier Tomine.

Vi er flinke, men vi må bli flinkere
Adrian, Sebastian, Tomine og Ella er enige om at vi har kommet langt når det kommer til miljø og klima, men det er fortsatt en vei å gå.

– Vi er flinke, men vi har mye igjen. Jeg tror vi har skjerpet oss i fremtiden, men jeg tror aldri det vil ta slutt med plast i havet. Der må vi gjøre mer. Barn gjør 99 prosent av jobben mens de voksne kanskje bare gjør 1 prosent. Jeg håper de voksne kan ta mer ansvar fremover.

 

Tekst: PMSør Brandstudio. Foto: Birte Ulveseth

Denne artikkelen sto på trykk i magasinet «Kraften til å endre» som ble gitt ut av Varden i forbindelse med Industriuka 30. mai 2022.